نثر طوبی

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

✅ #نهج_البلاغه

دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۵:۵۹ ب.ظ

📚متن و ترجمه‌ی بخش مرور شده از نامه ۳۱ (جلسه ۵)

🔹فإِنَّ خَیْرَ اَلْقَوْلِ مَا نَفَعَ
🔸پس بهترین گفتار آن چیزی است که سود برساند

🔹و اِعْلَمْ أَنَّهُ لاَ خَیْرَ فِی عِلْمٍ لاَ یَنْفَعُ
و بدان که قطعاً هیچ خیری نیست در دانشی که سودی نمی‌رساند

🔹و لاَ یُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ لاَ یَحِقُّ تَعَلُّمُهُ
🔸و سودی برده نمی‌شود از دانشی که شایسته نیست آن را فرابگیری

🔹أیْ بُنَیَّ إِنِّی لَمَّا رَأَیْتُنِی قَدْ بَلَغْتُ سِنّاً وَ رَأَیْتُنِی أَزْدَادُ وَهْناً
🔸ای پسرکم! همانا من چون که دیدم خودم را که سنی از من گذشته است و و دیدم که ضعیف می‌شوم

🔹بادَرْتُ بِوَصِیَّتِی إِلَیْکَ وَ أَوْرَدْتُ خِصَالاً مِنْهَا
🔸 اقدام کردم به وصیت کردنم برای تو و ایراد کردم برای تو قسمت‌هایی از آن را

🔹قبْلَ أَنْ یَعْجَلَ بِی أَجَلِی دُونَ أَنْ أُفْضِیَ إِلَیْکَ بِمَا فِی نَفْسِی
🔸 قبل از ینکه اجلم برسد بدون اینکه گفته باشم به تو آنچه در سینه دارم

🔹أوْ أَنْ أُنْقَصَ فِی رَأْیِی کَمَا نُقِصْتُ فِی جِسْمِی
🔸 یا اینکه نقصی در اندیشه‌ام به وجود آید همان‌طور که در جسمم ضعیف شده است.

🔹أوْ یَسْبِقَنِی إِلَیْکَ بَعْضُ غَلَبَاتِ اَلْهَوَى وَ فِتَنِ اَلدُّنْیَا فَتَکُونَ کَالصَّعْبِ اَلنَّفُورِ
🔸 یا اینکه پیشی بگیرند نسبت به من بعضی غلبه‌های نفسانی و فتنه‌های دنیایی که اگر چنین شود مانند شتری چموش خواهی شد.

🔹و إِنَّمَا قَلْبُ اَلْحَدَثِ کَالْأَرْضِ اَلْخَالِیَةِ مَا أُلْقِیَ فِیهَا مِنْ شَیْءٍ قَبِلَتْهُ
🔸دل جوان کاملاً مانند زمین خالی است. هر آنچه افکنده شود در آن از هر چیزی قبولش می‌کند!

🔹فبَادَرْتُکَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُکَ وَ یَشْتَغِلَ لُبُّکَ
🔸 پس اقدام کردم به ادب کردنت قبل از اینکه سخت شود قلبت و مشغول شود ذهنت

🔹لتَسْتَقْبِلَ بِجِدِّ رَأْیِکَ مِنَ اَلْأَمْرِ مَا قَدْ کَفَاکَ أَهْلُ اَلتَّجَارِبِ بُغْیَتَهُ وَ تَجْرِبَتَهُ
🔸تا با توجه کامل و جدید تمام نسبت به کار مواجه شوی با چیزی که تأمین می‌کنند برای اهل تجربه، طلب کردن و تجربه کردنش را

🔹فتَکُونَ قَدْ کُفِیتَ مَئُونَةَ اَلطَّلَبِ وَ عُوفِیتَ مِنْ عِلاَجِ اَلتَّجْرِبَةِ
🔸که در این صورت تو بی‌نیاز می‌شود از زحمت طلب رکدن و معاف می‌شوی از تجربه کردن (بدون زحمت نتیجه تجربه در اختیار تو قرار خواهد گرفت)

🔹فأَتَاکَ مِنْ ذَلِکَ مَا قَدْ کُنَّا نَأْتِیهِ وَ اِسْتَبَانَ لَکَ مَا رُبَّمَا أَظْلَمَ عَلَیْنَا مِنْهُ
🔸پس داده شد به تو از آن (تجارب و...) چیزی که به ما داده نشده بود و روشن شد برای تو چیزی که چه بسا برای ما تاریک و مجهول بود.

💠 عضویت در کانال نثرطوبی
🆔 @nasretooba


🔘 Add a comment

مشاهده مطلب در کانال

  • سید محمد حسینی یزدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی